Tuesday, October 11, 2011

Perlukah Pukul Anak Anda Sedemikian???

Insiden yang berlaku di depan mata kepala Misz PE tatkala pulang dari kerja..
tatkala itu yang ada Misz PE + seorang lelaki (lingkungan umur20-an) + seorang kakak (juga seorang ibu) mendukung anak lelakinya yang kecil dalam umur setahun + kanak-kanak perempuan (umur dalam lingkungan 3-4 tahun) yang juga anak kepada kakak tadi... errr boleh faham kan...huhuhu


Depan lif...
Kami bertiga sahaja golongan dewasa yang menunggu lif petang itu...
sebelum masuk lif lagi...si anak perempuan kepada kakak itu tadi...asyik dok merengek kat ibu die...
entah ape yang die nak...Misz PE pun tak tau...alaaa bebudak kan..tapi takdela pulak mengganggu karenah budak tu...so bile pintu lif terbuka...budak tadi tu merengek lagi dan tidak mahu masuk dalam lif...
So Misz PE dan seorang lelaki tadi masukla dulu ke dalam lif tu dan kami terpaksa menunggu anak-beranak ni masuk...Mak die mula marah dan tolak badan anak dia dalam lif...cian die hampir nak terhumban...


Dalam lif...
si anak masih merengek dan melesek2 dekat dinding lif tu...
Misz PE tau yang akak tadi tu macam menahan marah jer...
Misz PE turut terperasan yang sebelah tangannya tengah pegang selipar anak kecil yang didukungnya pula...


Pintu lif terbuka...
Rasanya ni level akak ni...tapi...
dia masih tak keluar lagi kerana si anak perempuannya tadi seakan merajuk...
lantas...dengan kuatnya akak tadi memukul kepala anak perempuannya menggunakan tapak selipar yang dipegang...
bukan sekali tapi dua kali...kemudian ditolaknya badan anak itu ke depan...
dan ditarik tangannya dengan kasar...


What???
bukan ke kotor selipar tu?
bukan ke sakit kepala anak tu dipukul dengan kuat hingga kepalanya terdorong ke depan?
bukan ke itu kepala anak yang dibayar zakat setiap tahun?
bukan ke ada insan lain yang menyaksikan perbuatan anda memukul anak dalam keadaan sedemikian?


Misz PE dan lelaki tadi agak terperanjat dengan tindakan si ibu terhadap anaknya...
Iye memang anda berhak untuk memukul anak ataupun memarahi anak kamu itu...
tetapi biarlah berpada-pada dan kena pada tempatnya...
rasanya si akak itu tidak perlu memukul kepala anaknya dengan tapak selipar yang kotor itu...
dia boleh saja menarik tangan anaknya itu...atau cukup sekadar pukul di badan atau di tempat lain..
janganlah di kepala...di muka...bahagian anggota badan yang berada di atas...


p/s : Misz PE belum jadi seorang ibu...tapi rasanya ada pelbagai cara untuk kita mendidik anak dan mengajar anak...agar mereka tetap hormatkan kita kelak..

6 comments:

Azzah said...

kesian budak tu..

Azzah said...
This comment has been removed by the author.
Misz Pinky Eyes said...

kesian kan...

GoJeS said...

hurmmm...dh bape kali perkara mcm ni jadi dpn mate, kite yg tgk rs kesian kt anak2 tu..parents die?

hrp2 bile smp turn kite sbg parents, dijauhkan la bnde2 cmni..

neway salam kenal xskoolmate;)

C i k P i p i T e m b a m said...

mcm bongok je maknye tu ... agaknye mesti ada something wrong kan kenapa dia marah n benci sgt budak tu...

Misz Pinky Eyes said...

Gojes : salam kenal to u too...exskoolmate..huhuhu =D

CikPipiTembam : muka awak persis rakan kiter la...entahlaa...zaman skang orang dah tak kesah nak pukul anak2 depan orang ke...kat mane ke...huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...