Tuesday, May 17, 2011

LDR = Long Distance Relationship

Gud morning my Misz Pinky Eyes blog..to all my beloved followers...and to all my sweet readers...
Wahhh pagi-pagi lagi Misz PE dah mengadap lappy dan buat entri baru dalam blog...
Actually pepagi ni Misz PE wajib send emel pada Mr CE...
Well, both of us terlibat dalam kes LDR = Long Distance Relationship aka PJJ = Percintaan Jarak Jauh...
So pelbagai cara dan langkah perlu diambil dalam menjalinkan hubungan macam kami ni...

Misz PE telah terjumpa satu web yang memang cambesh http://www.lovingfromadistance.com/
Web ni hasil tulisan dan nukilan Michele, mengenaikekasih hatinya yang berjauhan, Frank...
So many new things Misz PE dapat perolehi sama ada tips or even do's and dont's...
First thing dat Misz PE wanna share, is Respect Your Partner...
So let's read it...Misz PE translate to Malay already..TQ Mr Google...huhuhu


Hormati Pasangan Anda 
Melalui pertanyaan orang lain, kita telah menyedari bahawa ramai orang tidak menunjukkan hormatterhadap pasangan mereka seperti yang seharusnya. Banyak kali yang kita dengar adalah, 
"aku, aku, aku, aku ... " ketika orang menggambarkan bagaimana mereka rasakan ketika hubungan mereka berada di dalam penderitaan.
 
Sering kali, perasaan pasangan mereka diabaikan, dan mereka hanya berfikir tentang diri mereka sendiri. Mereka mengharapkan pasangan mereka untuk memenuhi setiap keperluan mereka dan merasa bahawa itu adalah hak mereka.
 
Sekarang dengarlah bahawa, pasangan anda hanya manusia biasa dan mereka hanya boleh melakukan sebegitu banyak dan tidak mungkin bagi mereka untuk melaksanakan setiap harapan anda. Mereka mempunyai kehidupan di luar hubungan anda, sama seperti yang anda lakukan, atau seharusnya. Apabila anda merasa anda telah bersalah dalam beberapa cara dalam anda hubungan, buka fikiran dan cuba untuk melihat dari sudut pandangan pasangan anda itu. Bagaimana perasaan anda jika anda berada di tempat mereka?

Anda mungkin menyedari bahawa anda mungkin bertindak balas atau melakukan hal yang sama seperti mereka, atau sekurang-kurangnya anda akan dapat memahami mengapa mereka bertindak balas seperti itu dan mengapa mereka berbuat begitu.

Sebagai contohnya satu masalah umum di dalam konteks ini, banyak kali orang akan merasa bahawa pasangan mereka itu tidak peduli tentang mereka seperti dulu seawal percintaan dan perhubungan. Hal ini bisa terjadi  disebabkan pelbagai alasan dan tingkah laku. Tetapi kebiasaannya mereka mengambil kira dari aspek layanan pasangan seperti pasangan mula berhenti melakukan perkara yang romantis terhadap mereka, atau perbualan telefon semakin terhad atau pendek dan pasangan tidak lagi berbicara sebanyak dulu.Dalam situasi ini, mereka merasakan pasangan mereka adalah pelaku dan pesalahnya. Pasangan mereka lah orang-orang yang tidak mahu bercakap, pasangan mereka juga adalah orang-orang yang berhenti melakukan hal-hal khusus dan romantis.  

Sekarang cuba kita melihat sesuatu dari sudut perspektif mereka pula. Mungkin mereka telah menjadi letih dan sibuk oleh sesuatu yang terjadi dalam hidup mereka, dan mereka tidak punya waktu seperti dulu. Mungkin juga mereka merasa tidak ada banyak yang boleh dibicarakan dan apabila berbual di telefon, mungkin anda sendiri yang tidak banyak berbicara atau bercakap. Mungkin mereka berhenti melakukan hal-hal khusus, kerana anda sering tidak menghargai apa yang mereka telah lakukan atau tidak langsung membalas budi baik mereka. 

Contoh seperti yang di atas adalah sangat penting dan tidak dapat diabaikan kerana memang kerap terjadi. Selalu pertimbangkan perasaan pasangan anda dan cuba untuk memahami keadaan mereka sebelum anda mengambil sebarang tindakan terburu-buru. Anda perlu menghormati mereka, sebelum anda menyerang mereka dengan kata-kata seperti, "Kau tidak peduli tentang aku lagi." Itu benar-benar bisa terluka. Jadi fikirkan selalu tentang mereka dan hormati perasaan mereka, dan cuba untuk melakukan sesuatu tentang hal itu, daripada mengharapkan mereka. Maka pasangan kita akan menghormati kita seperi mana kita menghormati mereka dan seperi yang di harapkan...

mari raikan CINTA

6 comments:

ZWAN SABRI said...

btol tu.. walau siapa pun pasangan kita, depa hanyalah manusia biasa jadi x bolehla nak mengharap sangat depa dengan harapan yang tinggi.. ;)

MySuaraBlog: Pilihan Lelaki : Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah?

Misz Pinky Eyes said...

TQ Zwan..
betol kan..ape2 pun berbincang dan saling memahami jalan yang terbaik...
juga kekalkan komunikasi yang baik antara satu sama lain...

Momok Nadim said...

long distance relationship banyak ranjau die..:)

Misz Pinky Eyes said...

betul MoMoK...
itulah yang dikatakan dugaan dalam berCINTA...huhuu

Yantie said...

kesabaran pun sangat penting..;)

Misz Pinky Eyes said...

dear Yantie, dat is definitely true..
Misz PE setuju...
waktu ini kesabaran kita sering juga diuji...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...